Aproape toate conflictele implica probleme de comunicare, atât ca o cauză şi un efect. Neînţelegeri, care rezultă din comunicarea deficitară, poate cu uşurinţă să provoace un conflict sau face mai rău. Mai mult, odată ce un conflict a început, probleme de comunicare se dezvolta adesea în conflict deoarece oamenii nu comunica unele cu altele la fel de des, ca deschis, şi cât mai exact cum o fac atunci când relaţiile nu sunt încordate. Astfel, comunicarea este esenţială pentru cele mai multe situaţii de conflict.
Explicatiile, neintelegerile, dezacordurile si chiar conflictele se gasesc in comunicare, in barierele de care oamenii, le ridica, mai mult sau mai putin intentionat in calea comunicarii. Dintre barierele comune ridicate de oameni in calea comunicarii, cele mai cunoscute sunt:
Diferentele de personalitate – fiecare om este un unicat de personalitate, pregatire, existenta, aspiratii, elemnente care impreuna sau separat influenteaza intelegerea mesajelor;
Diferentele de perceptie – diferentele de perceptie sunt deseori numai radacina multor alte bariere de comunicare. Oamenii tind sa respinga informatiile care le ameninta reperele, obiceiurile si conceptia despre lume. De asemenea informatiile sunt acceptate si in functie de persoana de la care provin.
Lipsa de comunicare – esti dificil sa comunicam cu cineva care are o educatie diferita de a noastra, ale carei cunostinte asupra unui anumit subiect de discutie sunt mult mai reduse. Din partea celui care comunica necesita indemanare si trebuie sa fie constient de discrepanta intre nivelurile de cunoastere si sa se adapteze in consecinta.
Dificultati de exprimare – daca exista probleme in a ne gasi cuvintele pentru exprimarea ideilor trebuie sa ne imbogatim vocabularul.
Emotiile – pentru a evita acest gen de blocaj este bine sa se renunte la comunicare cat timp suntem afectati de emotii puternice. Aceste stari ne pot face incoerenti si pot schimba complet sensul mesajelor transmise.
Ascultătorii sunt de asemenea surse de probleme de comunicare. Oamenii de multe ori nu reuşesc să asculte cu atenţie. De asemenea, atunci când oamenii sunt în conflict, de multe ori ei se concentreaza mai mult asupra a ceea ce acestea sunt de gând să spun ca răspuns la declaraţia adversarului lor, mai degrabă decât ascultând cuvintele adversarii lor “cu toată atenţia. Rezultatul, din nou, este neînţelegeri, şi, adesea, creşterea inutilă a unui conflict.