Recomandări pentru părinţii care doresc să folosească basmul cu mesaj terapeutic.

Intre felul de a gandi al adultului şi cel al copilului este o diferenţă importantă, cu consecinţe emoţionale: în timp ce copilul crede foarte uşor că totul este posibil, adultul este convins că totul este imposibil, cu cateva mici excepţii.

Se ştie că basmul este o istorisire, o naraţiune în care fiinţe sau obiecte înzestrate cu forţe supranaturale, simbolizand binele şi răul, luptă pen­tru, sau împotriva fericirii unor pesonaje. Spre deosebire de basmul obişnuit, cel cu mesaj vindecător, terapeutic este un basm special conceput ca să conţină o idee, mascată, exprimată indirect, şi menită să sugereze (nu să te forţeze să înveţi cu tot dinadinsul) o schimbare de atitudine sau de comportament. Această idee este prezentată într-un context neobişnuit, neaşteptat, care îl ia prin surprindere pe copil, furandu-l din realitate în lumea basmului, în care absolut totul este cu putinţă, cu ajutorul fanteziei.

Eficienţa acestei forme de terapie, atat de apropiată de relaţia tradiţională de intimitate dintre părinte şi copil, depinde mult de iscusinţa celui ce istoriseşte, adică de:

- modul cum intuieşte tipul mesajului vindecător de care are nevoie copilul;

- capacitatea de a alege momentul potrivit;

- intonaţia naturală, caldă, nuanţată emoţional.

Este bine să se ţină cont de cîteva indicaţii:

A. Pentru a alege mesajul cel mai potrivit, citiţi cu atenţie toate bas­mele căutand să descifraţi mesajele emoţionale pe care le sugerează.

B. Selecţionaţi basmele în care vi se pare că aţi găsit un sprijin pen­tru ca să vă înţelegeţi mai bine copilul, situaţia lui emoţională. Ele vă vor ajuta să aveţi faţă de copil cea mai potrivită şi mai utilă atitudine.

D.  Alegeţi 1-2 basme al căror mesaj poate fi de exemplu creşterea încrederii în  sine,  autoevaluarea pozitivă
E.  Aveţi grijă să transformaţi titlul şi conţinutul basmului în aşa fel ca varsta, sexul, situaţia, anturajul personajului principal să fie cat mai asemănă­toare cu cea a copilului pe care doriţi să-l ajutaţi. Ţineţi cont de nota explica­tivă de la sfîrşitul fiecărui basm.

F. Se recomandă, deşi nu este absolut necesar, să învăţaţi basmele pe de rost, pentru a le putea prezenta cît mai natural şi mai nuanţat din punct de vedere emoţional.

G. Profitaţi de orice moment adecvat, în care copilul vă poate ascul­ta cu atenţie.

H. Urmăriţi reacţia imediată a copilului, (faţa, gesturile, tresăririle, comentariile, atenţia, tăcerile). Acest lucru vă ajută să intuiţi care basm i s-a părut mai semnificativ. Este posibil ca părerile părintelui să nu coincidă cu cele ale copilului. Este util ca părintele să accepte diferenţa şi să o înţeleagă.

I. Nu uitaţi să urmăriţi şi în timp eficienţa pe care o are basmul te­rapeutic (modificările părerii pe care copilul o are despre sine, sau schimbarea comportamentului său).

J. In anumite situaţii speciale este posibil să nu vă simţiţi suficient de degajaţi ca să puteţi utiliza cu efect bun aceste basme. Pentru ca să vă măriţi eficienţa, apelaţi la un specialist psiholog.

AVERTISMENT:

1.  Nu comentaţi în nici un fel mesajul basmului în fata copilului! El îl va descoperi singur.

2.  Nu puneţi întrebări despre felul în care a fost înţeles basmul. Nu siliţi copilul să-i “stoarcă” sensul cerandu-i să repovestească sau să tragă con­cluzia moralizatoare, învăţătura care se desprinde. Basmul cu mesaj terapeutic nu este o lecţie de învăţat prin constrangere! Daţi timp de gandire şi de “aşezare” a sensului vindecător, care este mai aproape de vis şi de subconştient decat de raţionalitate. El poate “pluti” un timp în mintea copilului, fără să capete de la început rădăcini.

Ritmul de “înrădăcinare” variază de la copil la copil, în funcţie de complexul emoţional implicat.

3.    Nu-1 comparaţi pe copil cu eroul din basm în mod direct, dar faceţi ca datele lor să coincidă. Cu cat copilul este mai mic, cu atat această coincidenţă are o influenţă mai mare.

4.  Se recomandă să nu  lungiţi “lista” basmelor pe care le-aţi selecţionat din colecţie pentru o singură prezentare. In schimb reluaţi-le de cît mai multe ori pentru a le creşte eficienţa şi pentru a nu-1 nemulţumi pe copil.

5. Dacă faceţi greşelile de mai sus, basmele sunt ignorate de copil, au efecte contrare, sau chiar devin periculoase. Evitaţi să faceţi aceste greşeli!

 

 

 

 

Acest articol a fost publicat în Basme terapeutice. Salvează legătura permanentă.

Comentariile sunt închise.